Bostad
Hämta dina nycklar
Nycklarna lämnas ut tidigast kl 12.00 på tillträdesdagen. Kontakta Boendeserviceexpeditionen i ditt område för att bestämma tid för när du kan hämta dina nycklar och få en visning av gemensamma utrymmen. Då får du också erbjudande om ett byte av cylindern till ditt lägenhetslås. Detta gör vi för att du ska veta att det inte existerar några andra nycklar till din lägenhet än de tre nycklar som du kvitterar ut.
Ibland vill man flytta in under helgen, när vår Boendeservice är stängd. Har du kommit överens med den tidigare hyresgästen att få tillträde på en helgdag är det viktigt att du får rätt nycklar. Första vardagen efter att du har flyttat in måste du gå till Boendeserviceexpeditionen och visa upp nycklarna du tagit emot och kvittera dessa på blanketten Funktionsprotokoll & nyckelkvittering så att vi ser att du har alla nycklar.
Du kvitterar nycklar till:
- Lägenheten
- Förråd
- Tvättstuga (om lägenhetsnyckeln inte går dit)
- Bokningsanordning (för tvättider)
Nyckel till cykel-/barnvagnsrum kvitteras ut vid behov. För bomnyckel kontaktar du Boendeservice. Extranyckel eller nycklar som du har tappat eller inte lämnat tillbaka får du betala för.
Utelåst eller akut hjälp
Om du har blivit utelåst kontaktar du i första hand din Boendeserviceexpedition. Efter kontorstid kan du kontakta Securitas på 010–470 53 00 och då får du själv stå för kostnaden. Du kan vända dig till Securitas vid riktigt akuta situationer som sker på kvällar och helger.


Flyttanmälan
Tänk på att göra en flyttanmälan till Skatteverket så din folkbokföringsadress blir rätt. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten, läs mer här om folkbokföringsbrott.
Eftersändning av din post beställer du hos Svensk Adressändring, telefon 0771-97 98 99.
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten.
Hemförsäkring
Du måste ha en aktuell hemförsäkring för din lägenhet. Det skyddar dig mot ekonomiska förluster som exempelvis vid inbrott, brand, vattenskada i din lägenhet eller förråd. Eller om något inträffar om du blivit skadeståndsskyldig.
Tänk på att inte förvara stöldbegärlig egendom i ditt lägenhetsförråd. Skulle olyckan vara framme så anmäl till ditt försäkringsbolag och meddela till Boendeserviceexpeditionen i ditt område. Beroende på omfattning kan du även göra en polisanmälan.


Elavtal
Kom ihåg att teckna elnätsavtal och avtal för hushållsel för din nya bostad. Du väljer själv leverantör för din hushållsel (all el som du förbrukar i din lägenhet). Däremot tecknar du elnätsavtal (det vill säga de som ser till att elen kommer fram till din lägenhet) hos elnätsägaren i kommunen som är Göteborg Energi eller Lerums Energi.
TV och bredband
Våra fastigheter i Göteborg är anslutna till Tele2 och vi har installerat öppet bredband via fiber. Ett öppet bredband ger dig möjlighet att välja mellan olika tjänster och leverantörer som du hittar här I Lerum erbjuder vi grundutbudet via marknätet.

Besiktning av lägenheten
Innan du flyttar in görs en standardbesiktning av kundansvarig för att se över lägenhetens skick. Fastighetsansvarig utför en funktionskontroll utifrån en checklista för att se efter så att allt fungerar när du flyttar in.
Ditt namn på dörren
Samma namn som står på avtalet står också på dörren till lägenheten och vid porttelefonen, initial samt efternamn. Du får inte sätta upp några egna lappar, förutom på din lägenhetsdörr ovanför namnlisten. Vi har tagit fram färdigtryckta märken med EJ REKLAM. Hör av dig till oss om du vill ha en sådan.
Hur hanterar vi dina personuppgifter?
Ernst Rosén värnar om din personliga integritet. Oavsett om du är hyresgäst, bostadssökande eller någon annan intressent så är det viktigt för oss att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt.
