Angående händelsen på Övre Husargatan

Med anledning av händelsen i Annedal 28 september. Vi uppdaterar hemsidan löpande med den senaste informationen. Denna sida uppdaterades senast den 15 oktober kl 11.30.

Det är med mycket stor sorg vi har mottagit beskedet att den person som skadades och vårdades på sjukhus i samband med explosionen nu har avlidit. Våra tankar och allt vårt medlidande går till familjen och de anhöriga.

Vad pågår just nu?

Övre Husargatan 14, 16, 24 och 26
Efter undersökning av fastigheten gör nu vårt försäkringsbolag en första bedömning att alla hyresgäster på Övre Husargatan 14, 16, 24 och 26 förhoppningsvis ska kunna flytta tillbaka till sina lägenheter i början av november.
Vi jobbar nu utifrån denna målbild men vill göra det tydligt att detta datum kan komma att flyttas.

Övre Husargatan 18, 20 och 22
Nu har polisen släppt avspärrningarna för trappuppgångarna 18, 20 och 22. Det innebär att försäkringsbolag nu har påbörjat skadebesiktning av fastighet och lägenheter. Ingen hyresgäst har tillträde till lägenheterna i dessa två uppgångar i dagsläget. Vi hänvisar våra hyresgäster till respektive försäkringsbolag gällande frågor om lägenheten och personliga tillhörigheter. Vi har i dagsläget ingen information gällande när våra hyresgäster i uppgång 18, 20 och 22 kan återvända till sin bostad.

Väktare patrullerar runt fastigheten dygnet runt.

 

Vi vill påminner våra hyresgäster om att ha kontakt med sitt försäkringsbolag.

Kontakt

Du som hyresgäst är välkommen att kontakta oss på Ernst Rosén på telefon 031-80 60 80.
Vår växel är öppen måndag-fredag kl 8.30-16.

Personal från Ernst Rosén finns på plats på Övre Husargatans innergård tisdag 12/10 och fredag 15/10 kl 16-18.

För pressfrågor, kontakta marknads- och kommunikationschef Jessica Bengtsson på telefon 0735-588 819 eller jessica.bengtsson@ernstrosen.se

Information via sms
Specifik information som rör din lägenhet och uppgång kommuniceras via sms direkt till dig. Har du förlorat din telefon och vill att vi kontaktar dig på ett annat telefonnummer, hör av dig till oss på support@ernstrosen.se eller 031-80 60 80.

Behöver du stöd och hjälp?

Följande stöd erbjuds via Socialförvaltning Centrum:
Socialtjänsten i Göteborg – kontaktar du via Göteborgs Stads kontaktcenter så hjälper de dig vidare till rätt socialkontor: Tfn 031-365 00 00.
Socialjouren – på kvällar och helger finns socialjouren i Göteborg: Tfn 031-365 87 00.
Stödcentrum för brottsutsatta har samtalsmottagning för dig som har blivit utsatt för brott, är vittne och anhöriga.
Tfn: 020-520 530, e-post: brottsutsatta@socialcentrum.goteborg.se
Råd från sjukvården www.1177.se Råd till dig som varit med en allvarlig händelse

 

Frågor och svar om det som hänt

När får jag flytta tillbaka till min bostad?
Se information längre upp på sidan gällande detta.

Vad kan jag som hyresgäst göra?
Det första du ska göra är att kontakta ditt försäkringsbolag. De hjälper dig med allt praktiskt rörande ditt boende.

Kan jag gå in i min lägenhet och hämta saker?
Du som bor i uppgång 14, 16, 24 och 26 kan gå in i din lägenhet och källarförråd och hämta personliga tillhörigheter. Det är dock absolut förbjudet att bo över i lägenheten. Endast trapphuset är belyst så var försiktig när du går. Det kan vara bra att ta med en ficklampa. Tänk även på att ta med din nyckel för att komma in i lägenheten.

Observera att det fortsatt pågår polisarbete vid fastigheten vilket gör att avspärrningar ändras och tillgänglighet begränsas.

Kan jag hämta min bil i garaget?
Garaget i Annedal är nu öppet och det går bra att hämta och lämna bilen som vanligt igen.

Kan jag tvätta någonstans?
Nu finns det möjlighet att tvätta i våra övriga tvättstugor i området. Ett sms har gått ut till dig som hyresgäst gällande detta. Besök expeditionen eller hör av dig till fastighetsansvarig Andreas Björkner om du önskar tillgång till tvättstuga eller har fårgor. Andreas nås på 031-826292.

Vad händer med min hyra?
Oktober månads hyra kommer att återbetalas till dig som betalat in den. Ett sms har gått ut direkt till dig som hyresgäst med information kring hur återbetalningen hanteras.

Vad händer med min post?
Från och med tisdag 19/10 delar Postnord ut post i postboxarna i uppgångarnba 14, 16, 24 och 26. Postnord försöker även att dela ut post från Citymail. Postutdelning sker tisdagar och torsdagar.
Posten till hyresgäster i uppgång 18, 20 och 22 hålls kvar hos Postnords företagscenter på Kruthusgatan 19. Man kan vända sig dit och hämta ut sin eventuella post vid uppvisande av legitimation. Öppettider mån-fre kl 08.30-19.00.

Vem kontaktar jag om jag har fler frågor?
Du är välkommen att ringa oss på 031-80 60 80. I övrigt ber vi dig ha löpande kontakt med ditt försäkringsbolag.

Följande stöd erbjuds via Socialförvaltning Centrum:
Socialtjänsten i Göteborg – kontaktar du via Göteborgs Stads kontaktcenter så hjälper de dig vidare till rätt socialkontor: Tfn 031-365 00 00.
Socialjouren – på kvällar och helger finns socialjouren i Göteborg: Tfn 031-365 87 00.
Stödcentrum för brottsutsatta har samtalsmottagning för dig som har blivit utsatt för brott, är vittne och anhöriga.
Tfn: 020-520 530, e-post: brottsutsatta@socialcentrum.goteborg.se
Råd från sjukvården www.1177.se Råd till dig som varit med en allvarlig händelse

Vi är väldigt ledsna och berörda över vad som hänt i vår fastighet på Övre Husargatan på morgonen den 28 september. Här uppdaterar vi löpande med aktuell information där du som hyresgäst kan läsa om vad som gäller och händer framöver. Vi arbetar nu för fullt tillsammans med alla andra på plats för att göra det bästa vi kan för dig som hyresgäst i denna situation.