Frågor & Svar

Boendefolder

Oavsett om du är hyresgäst hos oss idag eller skall flytta in så hittar du en hel del bra information i boendefoldern.

1. Andrahandsuthyrning

Du kan få hyra ut din lägenhet i andra hand om du ska studera eller arbeta tillfälligt på annan ort. Vi godkänner även provboende för sambor under kortare tid. Tänk bara på att det fortfarande är förstahandshyresgästen som ansvarar för lägenheten.

För att ansöka om tillstånd att hyra ut i andra hand, behöver vi nedan handlingar, du hittar dem under blanketter och dokument.

1. Andrahandsavtal i 3 original.
2. Andrahandsansökan. Skicka med intyg från arbetsgivare eller skola för den tid du vill hyra ut lägenheten. Har du andra skäl, skriv ned dem på en A4-sida och skicka med.
3. Skriv ner adress och telefonnummer till din nya, tillfälliga bostad eller till en kontaktperson så att vi kan nå dig. Har du under uthyrningsperioden inte möjlighet att sköta dina åtaganden behöver du skicka in en fullmakt på någon som kan göra det åt dig. Klicka här för att nå fullmaktsblanketten.

Ansökan och alla handlingar enligt ovan skickar du till:
Ernst Rosén AB, Box 135, 401 22 Göteborg.
Handläggningstiden är cirka fyra veckor.
Ladda ner mer information.

2. Autogiro

Autogiro är ett bekvämt sätt att betala din hyra. Att betala via autogiro innebär att pengarna automatiskt överförs från ditt bankkonto till oss, samma dag som hyran förfaller till betalning.

Om du bestämmer dig för att betala hyran via autogiro, gäller ditt medgivande till dess det sägs upp, eller tills du flyttar (säger upp ditt hyresavtal).

Du får fortfarande dina hyresavier där hyresbeloppet framgår samt att den betalas via autogiro. Se bara till att det finns pengar på kontot, motsvarande hyran, näst sista vardagen i varje månad.

Mer om autogiro samt blanketten hittar du här.

3. Bom

Vi strävar efter att våra bostadsområden ska vara bilfria, av omsorg för våra hyresgäster och deras trygghet. Därför har vi låsta bommar vid alla in- och utfarter. Om du behöver köra in i området vid flyttning, kontakta Boendeservicekontoret i området.

4. Brandvarnare

I varje lägenhet skall det finnas en fungerande brandvarnare. Ta för vana att kontrollera så att batteriet och din brandvarnare fungerar. Har du ingen brandvarnare kan du kontakta Boendeservicekontoret i ditt område.

5. Bredband, TV, telefon

Bredband
Uttagen i Göteborg är förberedda för Com Hem och i Alingsås, Lerum Gråbo finns det bredband via telefonjacket och då kontaktar du valfri operatör. Com Hem Kundservice, telefon 0771-55 00 00 www.comhem.se .

TV
Samtliga av våra fastigheter i Göteborg är anslutna till Com Hem och deras grundutbud. Om du vill ha mer information om övriga utbud och priser eller vill komplettera med ytterligare kanaler, gå in på Com Hems webbplats eller ring Kundservice. På hemsidan kan du också se vilka tv-kanaler som ingår i fastigheten du bor. I Alingsås är det Sappa som levererar www.sappa.se. I Lerum/Gråbo erbjuder vi grundutbudet via marknätet. Vi håller just nu på att förbereda våra fastigheter i Göteborg för öppet bredbandsnät under 2018.

Telefon
Som hyresvärd tillhandahåller vi ett telefonjack. Om du behöver fler jack utöver detta, får hyresgästen stå för installationen själv.

6. El

Alla hyresgäster måste teckna eget elavtal. Bor du i Göteborg kan du kontakta Göteborg Energi, som står för elnätet. De har telefon 031–62 62 62. Bor du i Alingsås kan du ringa Alingsås Energi på telefon 0322-61 68 68. I Lerum Gråbo är det Lerum Energi 0302-558 50.Vilken elleverantör du vill anlita väljer du givetvis själv. Hjälp oss att hålla nere energiförbrukningen i våra fastigheter. Tillsammans sparar vi miljön och sänker samtidigt våra kostnader.

Här är några enkla tips på hur du kan spara energi i din lägenhet.
• Frosta av kyl och frys ofta. Tillsammans står de för 20 procent av energiförbrukningen i ett hushåll.
• Se till att temperaturen i kylen håller sig på +4 till +6 grader och i frysen -18 till -20 grader.
• Släck ljuset i rum som ingen använder.
• Byt ut vanliga glödlampor mot lågenergilampor, framför allt i lampor som brinner länge. Lågenergilampor är dyrare i inköp men drar ungefär en femtedel jämfört med vanliga glödlampor.
• Stäng av TV och radio med strömbrytaren istället för att stänga av med fjärrkontrollen. Att använda stand by-läge på alla elektroniska apparater i ett hushåll drar upp till tio procent av din totala elförbrukning.
• Använd vattenkokare när du ska värma vatten.
• Vädra snabbt med tvärdrag istället för att ha öppet lite under längre tid.
• Möblera inte för nära elementen. Möblerna hindrar värmen från att sprida sig jämnt i rummet.
• Undvik att köra halvfulla tvättmaskiner.

7. E-faktura

Nu kan du ansluta dig till e-faktura om du hyr bostad, lokal eller garageplats hos Ernst Rosén. Ett enkelt och miljösmart alternativ till de hyresavier som vi skickar ut. Du får med andra ord en elektroniska faktura skickad direkt till din internetbank. Du ansöker om detta via din internetbank.

E-fakturorna skapas varje gång vi aviserar och det sker normalt 4 gånger per år, dvs i december (för jan-mars), mars (för apr-jun), juni (för jul-sep) och september (för okt-dec).

Betala din hyra som vanligt tills du ser e-fakturan i internetbanken. Vill du inte längre ha e-faktura så avanmäler du detta på din internetbank. Har du autogiro är det viktigt att du avslutar detta i samband med att du ansöker om e-faktura så att inte hyran dras dubbelt.

8. Flytta ut

Ska du flytta? Då gäller följande:

När du har sagt upp din lägenhet, kontaktar vi dig för att bestämma tid för besiktning. Innan du flyttar, ska lägenheten och de förrådsutrymmen som hör till städas ordentligt. Följ våra städråd.

Samtliga nycklar till lägenheten ska lämnas till fastighetsansvarig senast kl. 12 på avflyttningsdagen. Om hyresavtalet slutar att gälla på en helgdag, ska nycklarna lämnas senast påföljande vardag före kl. 12. Glöm inte nycklar till förrådsutrymmen och tvättstuga. Det är viktigt att du lämnar tillbaka samtliga nycklar så att vi slipper debitera ett låsbyte.

Information om adressändring och blanketter för flyttanmälan får du hos Adressändring, telefon 020–97 98 99, www.adressandring.se, eller www.skatteverket.se.

9. Förråd

Till varje lägenhet hör ett förråd. Har du kläder/textilier förvarade i förrådet tänk på att ha dessa inplastade för att hindra eventuella angrepp från skadedjur och förvara inte stöldbegärligt gods i förrådet. Oavsett om du har saker i förrådet eller inte så vill vi att du låser ditt förråd. Tänk på att det inte är tillåtet att ställa saker utanför förrådet.

I källarförråd kan det uppkomma fukt. Placera därför inga föremål direkt mot golv eller vägg

10. Handikappanpassning/Bostads-
anpassning

Om du har ett handikapp av något slag och behöver anpassa din lägenhet, ska du i första hand kontakta din arbetsterapeut för en bedömning. Ansökningar om bidrag tas emot och beslutas av kommunens fastighetskontor som i sin tur kontaktar oss för eventuell åtgärd.

11. Hemförsäkring

Inbrott, brand eller översvämning kan drabba vem som helst, även om man är försiktig. Skulle till exempel ett akvarium eller en tvättmaskin börja läcka och skadar lägenheten eller grannens egendom, kan du bli ersättningsskyldig. Då är det bra att ha en hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper de dig.

Tänk också på att inte förvara stöldbegärlig egendom i källarutrymmen eller på vinden. Skulle olyckan vara framme rapportera detta till Boendeservicekontoret i ditt område och beroende på omfattning polisen.

12. Hyresbetalning

Hyran ska betalas i förskott, senast sista vardagen i varje månad. Varje kvartal får du tre hyresavier för nästkommande månader i din brevlåda. Om du inte har fått någon avi eller har tappat bort den, hör av dig till kontoret på telefon 031–80 60 80 så hjälper vi dig.

Om du betalar hyran på annat sätt än med den förtryckta avin, måste betalning ske till plusgiro 425947-9. Ange följande:
• Objektsnummer/lägenhetsnummer samt lägenhetens gatuadress.
• Vilken månad betalningen gäller för
• Lägenhetsinnehavarens namn och adress, om inbetalningen görs av någon annan.

Du kan också betala hyran via autogiro. Vill du veta mer eller ansöka om autogiro redan nu, kan du ladda ner blanketten här.

13. Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en demokratisk och partipolitiskt obunden medlemsorganisation för bostadshyresgäster. Det är Hyresgästföreningen centralt som förhandlar hyrorna i Ernst Roséns fastigheter.

Läs mer på www.hyresgastforeningen.se.

14. Inflyttning

Nycklarna lämnas ut tidigast kl. 12 på tillträdesdagen. Kontakta Boendeservicekontoret i ditt område för att bestämma tid för när du kan hämta dina nycklar och få en visning av gemensamma utrymmen. Då får du också erbjudande om ett byte av cylindern till ditt lägenhetslås. Detta gör vi för att du ska veta att det inte existerar några andra nycklar till din lägenhet än de tre nycklar som du kvitterar ut.

Om du har kommit överens med avflyttande hyresgäst om att få flytta in annan tid än tillträdesdagen, kontakta alltid Boendeservice innan.

Kom ihåg
– att teckna hemförsäkring
– att beställa nytt elavtal
– att begära flyttning av telefon, bredband & tv
– att nyckel till eventuella bommar i området finns på expeditionen

15. Inomhusmiljö

Ventilation och värme hänger ihop. För att må bra behöver vi få in luft i lägenheten som hela tiden byts ut mot renare luft. Nu för tiden styrs värmen till elementen automatiskt och värmesystemet i huset startar när temperaturen ute sjunker under 15 grader. Ju kallare ute, desto högre temperatur inne på elementen. Vår målsättning är att det skall vara minst 20 grader i lägenheten. Kontakta fastighetsansvarig på ditt boendeservicekontor om det bubblar i elementet eller du inte upplever 20 grader i lägenheten.

Tänk på
• att inte täppa till ventilerna i lägenheten. Då fungerar inte ventilationen som den ska, med risk för dålig luft och i värsta fall fuktproblem.
• att möbleringen i rummet eller stora, tunga gardiner kan påverka temperaturen.
• nattetid kan upplevas lite kallare då tekniska apparater som alstrar värme inte är påslagna. Däremot sänks inte temperaturen på värmesystemet.

16. Klagomål

Vi som hyresvärd vet att det ibland är enkla frågeställningar som kan bli en källa till konflikt mellan grannar, om man inte pratar med varandra redan på ett tidigt stadium. Ta kontakt med din granne om du känner dig störd. Löser det sig inte trots att du har pratat med grannen, kan du kontakta din fastighetsansvarige eller kundansvarige som försöker hjälpa dig att lösa problemet. Observera att vi inte tar emot några anonyma klagomål. En sista utväg är att vi överlämnar ärendet till Hyresnämnden.

Tänk på att det är mycket allvarligt att få ett klagomål. Den störande grannen riskerar att förlora rätten till sin lägenhet.

17. Källsortering och miljö

Källsortering innebär att man sorterar sitt avfall vid källan, oftast vid diskbänken för en bostadshyresgäst. När vi sorterar och återanvänder en vara eller återvinner material, minskar avfallet och vi bidrar till en bättre miljö. Den största vinsten med återvinning är ofta att man spar en del av den energi som annars skulle ha använts vid nytillverkning.

Källsortering i din fastighet:
I de flesta av våra fastigheter finns möjlighet att källsortera dina sopor. Kontakta ER Boendeservice i ditt område för att få reda på vad som gäller i den fastighet där du bor.

Tänk på att hyresgäster som bor i lägenhet i Göteborg och Lerum har flera fria besök per år på återvinningscentralerna. I Alingsås är det helt fritt. Första gången du besöker någon av stationerna tar du med dig fotolegitimation för att kvittera ut ditt återvinningskort.

Mer information med kontaktuppgifter och öppettider hittar du på
kretsloppskontoret , www.lerum.se eller www.alingsas.se.

Miljö
Miljö handlar inte bara om källsortering och att spara energi. Vill du ha fler tips om vad du som hyresgäst och konsument kan göra för att till exempel minska vår klimatpåverkan, kontakta miljöförvaltningen.

18. Lägenhetsbyte

Inom Ernst Rosén finns en intern intresselista för dig som vill byta till en annan lägenhet i något av våra bostadsområden. Den är till för dig som har bott hos oss, i samma lägenhet, i minst tre år. Alla lägenheter går inte att förmedla internt. Därför kan vi inte lova att våra hyresgäster automatiskt får företräde. Anmäl dig genom att lämna in en intresseanmälan. Kontakta kontoret, telefon 031–80 60 80.
Du måste själv komma ihåg att förnya din ansökan var sjätte månad om du vill stå kvar i intressebanken. Ring oss på kontoret eller mejla till info@ernstrosen.se.

Om du vill byta lägenhet med någon som inte bor hos oss, måste du ansöka om att få ett sådant byte godkänt.

1. Du skall bifoga handlingar som styrker skälen för ansökan. Exempel på sådana handlingar är arbetsgivarintyg och studieintyg. Ansökningsblankett får du från huvudkontoret eller ladda ner blanketten här.

2. Komplettera ansökan med
– gällande personbevis både för dig och bytespart du vill byta med.
-kopia av anställningsavtal med löneuppgift eller lönespecifikation för bytesparten.
-kopia av bytespartens nuvarande kontrakt.

3. Är det fler än två lägenheter inblandade i bytet vill vi att du ritar upp byteskedjan samt fyller i personuppgifter på samtliga, för att ladda ner blankett klickar du på lägenhetsbyte ansökan.

För att bytet skall bli godkänt ska den person du vill byta med inte ha några betalningsanmärkningar och i övrigt ha goda referenser. Handläggning av ansökan sker i samråd med övriga inblandade hyresvärdar och tar cirka 6-8 veckor.

19. Lägenhetsnummer

Du har 2 lägenhetsnummer som tillhör din lägenhet. Det ena är kontraktsnumret som står på ditt kontrakt och det andra är det du skall ange till Skatteverket vid exempelvis flytt eller om du får en fråga från dem.

I våra trapphus, med undantag för några av dem, hittar du ditt nya lägenhetsnummer på anslagstavlan. Exempelvis står det 73B01/1001, då är det de fyra sista 1001 som du skall ange till Skatteverket. Mer information hittar du på Skatteverket

20. Målning och tapetsering

Du har rätt att måla och tapetsera i din lägenhet, under förutsättning att arbetet utförs fackmannamässigt och enligt vår policy. Om arbetet inte är utfört på ett korrekt sätt, kan du bli skyldig att återställa lägenheten om du flyttar.

Här kan du se var du kan vända dig för tapet och färgval:
Colorama/Nya Tapetaffären på Danska vägen 96, Göteborg. Telefon: 031–337 55 50.
Happy Homes Färgtrend på Hemvägen 17, Alingsås. Telefon 0322-173 81.

21. Namnskylt

Den person som står skriven på hyresavtalet får ha sitt namn uppsatt i entrén, trappuppgången och lägenhetsdörren. Andrahandshyresgäst eller inneboende samt samboende som inte står på kontraktet får använda sig av c/o adress i förstahandshyresgästens namn.

På lägenhetsdörren är det ok att sätta upp sitt namn ovanför den hyregäst som har kontrakt, utan att täcka över det. Vid porttelefon eller i trapphuset får inga andra namn sättas upp.

22. Ohyra

Om du upptäcker ohyra i lägenheten eller i ditt förråd ska du omedelbart anmäla detta till Anticimex på telefon 031–742 26 20 med referens från Ernst Rosén och försäkringsbolaget Nordeuropa. På Anticimex hemsida, www.anticimex.se, kan du läsa mer om deras tjänster och få tips om vad man ska vara uppmärksam på.

Tänk på att förvara textilier/kläder inplastade som du förvarar i förrådet.

23. Prislista

Den prislista vi tidigare har haft i hyresgästpärmen har utgått. Är du intresserad av vad exempelvis en installation av diskmaskin kostar så kontakta kundansvarig, kontakta oss.

24. Service- och felanmälan

Har du stopp i avloppet, fel på spisen eller om något i tvättstugan inte fungerar som det ska, kontaktar du Boendeservice. De tar emot din serviceanmälan per telefon under kontorstid.

Klicka här för att lämna din serviceanmälan direkt på hemsidan . Vid akuta problem efter kontorstid – ring Securitas 010–470 53 00.

25. Skötselråd för lägenheten

Här har vi samlat skötselråd om hur du bäst sköter och rengör lägenheten.

26. Trivselregler

Att bo i ett flerfamiljshus innebär att alla måste visa hänsyn till varandra. Om man som grannar ställer upp och hjälper varandra och pratar med varandra, är det lättare att känna trivsel och trygghet i sitt boende.

Här är några saker att tänka på:
– Visa hänsyn när du spelar musik eller tittar på TV sent på kvällar eller nätter. Att spola stora mängder vatten, borra eller spika kan upplevas som störande för grannarna. Vi debiterar om Securitas störningsjour behöver åka ut för ett klagomål i din lägenhet.
– Förvara inte cyklar, leksaker, dörrmattor och annat i trapphuset, både av utrymningsskäl och för brandrisken.
-Har du kläder eller andra textilier i vinds-källarförråd så förvara dessa inplastade för att hindra eventuella skadedjur. Det är inte tillåtet att ställa saker utanför förrådsdörren.
– Placera balkonglådor och liknande på balkongräckets insida. Tänk på att du ansvarar för balkong/uteplats att den hålls iordning.
– Stäng entrédörren efter dig så att inga obehöriga kan ta sig in i trappuppgången.
– Av hänsyn till grannarna under, ska man inte skaka sängkläder och liknande från balkongen.
– Det är tillåtet att grilla på balkongen, om du använder elgrill och det inte stör grannarna. Kol- eller gasolgrill är inte tillåtet, både på grund av brandrisken och för att röken kan störa dina grannar.
– Fågelmat kan dra till sig skadedjur. Vi ber dig därför att inte mata fåglar från balkongen, fönsterblecket eller på gården.
– Tänk på att det finns människor som är rädda för djur eller är allergiska. Håll husdjur kopplade.
– Rökning är förbjuden i samtliga allmänna utrymmen i fastigheten.
– Tvättstuga och torkrum ska lämnas rena och snygga. Läs mer under rubriken ”Tvättstuga” nedan.

27. Tvättstuga

Många använder tvättstugan och självklart ska den vara i ordning när man kommer. Tänk därför på att alltid lämna tvättstugan ren och snygg när du har tvättat färdigt. Ernst Rosén ansvarar för en mer grundlig städning av tvättstugan en gång per vecka. Då rengörs golv och WC och soporna töms efter behov.

Har du frågor om tvättstugan, kontakta gärna fastighetsansvarig i ditt område. I tvättstugan finns tvättider och instruktioner för tvättning uppsatta.

Här är några enkla regler för tvättstugan:
– Glöm inte att tömma fickor i kläder som ska tvättas.
– Använd tvättpåse vid tvätt av BH med byglar. Byglarna lossnar lätt och kan orsaka skador.
– Tvätta mattor/täcken i de maskiner som är särskilt avsedda för detta.
– Rengör filter i torktumlare och torkaggregat när du har tvättat färdigt. Ett rengjort filter torkar tvätten bättre.
– Anmäl alltid eventuella fel i tvättstugan till fastighetsansvarig. Ju snabbare du anmäler, desto fortare kan vi åtgärda felet.

Tvättider
– Boka din tvättid med tvättlåset eller på en elektronisk bokningstavla där sådan finns. När du är klar i tvättstugan, markerar du en ny tid eller sätter tvättlåset på parkering.
– Tvättid som inte är påbörjad senast en timma efter utsatt tid, får disponeras av annan hyresgäst.
– Torkrum och torktumlare får användas en timma efter tvättidens slut.
– I tvättstugan hittar du tvättiderna som gäller i din fastighet.

28. Uppsägning

Din uppsägning måste ske skriftligt. Uppsägningstiden är tre kalendermånader. Det betyder att om du säger upp din lägenhet den 31 januari, upphör hyresavtalet att gälla den 30 april samma år. Säger du upp lägenheten den 1 februari, upphör hyresavtalet att gälla den 31 maj samma år. Det finns dock avvikelser som vid dödsbo och korttidskontrakt. Har du ett korttidskontrakt gäller en månads uppsägningstid, förutsatt att du säger upp det innan månadsskiftets slut, gäller det dödsbo så kontakta kundansvarig för mer information.

Gör så här
1. Lättast är att fylla i en blankett om uppsägning och skicka till oss, här kan du ladda ner blanketten.
2. Eller så finns det på baksidan av hyresavtalet en punkt som heter ”Överenskommelse om avflyttning”. Där ska den/de som har skrivit under hyresavtalet skriva datum och namnteckning.
3. Det går också bra att skriva en egen uppsägning. Ange alltid telefonnummer och ny adress tillsammans med uppsägningen så att vi lätt kan nå dig.
4. Skicka uppsägningen till Ernst Rosén AB, Box 135, 401 22 Göteborg. Vi skickar en bekräftelse till dig att vi har mottagit uppsägningen.

Som hyresgäst är du skyldig att hålla lägenheten tillgänglig för visning under uppsägningstiden. Om du vill ha hjälp med att visa lägenheten för nästkommande hyresgäst, kan du vända dig till kundansvarig.

29. Utelåst

Om du har låst dig ute ska du i första hand kontakta din fastighetsansvarige på ditt boendeservicekontor. Är det efter kontorstid kan du ringa Securitas, tel. 010–470 53 00. Du får själv stå för kostnaden.

30. Vaktbolag

Vi arbetar för en trygg och säker miljö i och omkring våra fastigheter, vi har ofta rondering kvälls- och nattetid. Vid akuta problem efter kontorstid, kontakta Securitas på telefon 010-470 53 00.

31. Övrigt

Nycklar
Alla hyresgäster kvitterar ut tre nycklar när de flyttar in. Om du behöver fler nycklar, kontakta Boendeservice. Samtliga nycklar, inklusive nycklar till förråd och garage, ska naturligtvis lämnas tillbaka om du flyttar. Det finns särskilda regler för hur och när du ska hämta nycklar respektive lämna tillbaka nycklarna.

Kontakta Boendeservice om du tappar bort någon nyckel.

Lås
Alla 9-tillhållarlås är hyresgästernas egna lås. Om man inte vill lämna kvar låset vid avflyttning, är det hyresgästens ansvar att återställa dörren i ursprungligt skick.

Persienner
Flertalet av persiennerna är installerade av oss men är hyresgästens egendom och ansvar. Naturligtvis ser vi gärna att de sitter kvar vid avflyttning.

Installation tvätt- och diskmaskin
Om du vill installera en tvätt- eller diskmaskin i din lägenhet, måste detta ske fackmannamässigt. Om du har frågor, kontakta Boendeservice i ditt område.