”Jag släpper allt – kunderna är viktigast”

Andreas Björkner
Fastighetsansvarig

Faktaruta

Ålder 44 år
Anställd sedan 1993
Roll Fastighetsansvarig
Största intresse Matlagning & sport
Favoriträtt Rödtungarullader med pommes duchesse

Faktaruta

Ålder 44 år
Anställd sedan 1993
Roll Fastighetsansvarig
Största intresse Matlagning & sport
Favoriträtt Rödtungarullader med pommes duchesse

Vi jobbar stenhårt för att göra grunden riktigt bra

Förra året påbörjade vi en omfattande förändringsresa på Ernst Rosén. Nu jobbar vi för att göra grunden riktigt bra. Målet är att bli Sveriges bästa hyresvärd och vi tränar varje dag ute i verkligheten där kunderna hjälper oss att bli bättre. I månadens reportage möter Anna-Lena Molin två av våra lagspelare: Andreas Björkner och Inger Pettersson. Trevlig läsning!

Andreas Björkner

En ledstjärna för Ernst Rosén.

Jag befinner mig i Annedal en varm och solig aprildag och har bestämt träff med fastighetsansvarig Andreas Björkner. Jag vill veta hur han ser på vårt uppdrag ­om att göra grunden riktigt bra och vad som driver honom till ständiga förbättringar efter 26 år i företaget.

Du har arbetat i Annedal sedan årsskiftet, vilket område hade du hand om innan?
”De senaste tre åren har jag haft hand om fastigheter i Olskroken och i Lunden. Dessförinnan var jag fastighetsansvarig i bland annat Bö/Kallebäck i över 10 år” berättar Andreas.

År efter år får du fantastiska omdömen av kunderna, oavsett område. Vad är det som fortsatt motiverar dig?
”Jag vill göra ett så bra jobb som möjligt. Gör jag någonting bra i mitt arbete får jag bra respons från kunderna, och får jag bra respons från dem vill jag upprätthålla det jag gjort och göra det ännu bättre nästa gång. Jag tycker det är roligt att göra människor glada, det gör även mig glad! Det gäller både på jobbet och privat. Glädjen blir som en motor” säger Andreas och skrattar.

Har du märkt någon skillnad efter den förändringsresa som påbörjades under förra året?
”Ja, det har jag. Alla strävar åt samma håll nu och vi har en bättre teamkänsla. Alla hjälper alla. Jaget är ju ingenting utan laget.”

Hur har din förändringsresa sett ut här i Annedal?
”Jag har bit för bit prioriterat de allmänna ytorna som är viktiga för den totala boendemiljön, såsom cykelrum, källargångar och barnvagnsrum i hela Annedal. Tvättstugorna på Övre Husargatan har setts över och tvättstugorna på Västergatan ligger i plan för renovering, vilket jag vet att kunderna efterfrågar. Sedan tar vi ett omtag med städningen, den måste bli bättre, tycker både jag och kunderna. Ett nytt städbolag är anlitat i hela Annedal.”

”Är grunden riktigt bra kan jag lägga min tid på annat, nämligen kunderna. Kunderna kommer alltid i första hand. Ringer en kund och är hemma så släpper jag allt och tar arbetet omgående – ingenting blir bättre av att skjuta upp det” säger han lika självklart som bestämt.

Så sant som det är sagt, telefonen ringer och Andreas vill iväg. Andreas är en person som går från ord till handling och är en sann ledstjärna för den service Ernst Rosén erbjuder. Andreas skratt smittar verkligen av sig och jag lämnar Andreas med ett leende.

Anna-Lena Molin
Marknadsansvarig på Ernst Rosén

Inger Pettersson

En hejare på städning, ekonomisk historia och loppisfynd.

Jag vet att våra kunder värdesätter att det är rent och snyggt i de allmänna utrymmena, därför är det extra roligt att jag ska äta lunch med Inger idag. Jag har träffat Inger många gånger förut, då i vår fastighet på Utlandagatan där hon har städat i över 17 år. Med van hand vårdar hon trappa upp och trappa ner, entréer, tvättstugor, hissar och korridorer på både Utlandagatan och Västergatan flera dagar i veckan.

Vad är det bästa med ditt jobb?
”Det är att arbetet är fritt. Finns det behov av att vara lite längre på ett ställe, så kan jag styra över tiden själv. Sedan är det roligt att se hur fint det blir. Och ännu roligare när man får höra det från hyresgäster” säger Inger och ler.

Du är ju ett välkänt ansikte på Utlandagatan.
”Ja, det är jag och det blir en del småprat. På Utlandagatan undrar hyresgästerna vart jag tagit vägen om jag varit borta i några dagar. Jag är anställd på AllRent men känner mig som en Rosénare” skrattar Inger. ”Jag har alltid känt att vi arbetar tillsammans för att göra ett gott jobb, oavsett vilken roll man har. Jag känner mig uppskattad här.”

Inger är ett trevligt lunchsällskap. Hon har mycket att berätta. Med en gedigen erfarenhet inom yrket, en ekonomie kandidat i ekonomisk historia vid Handelshögskolan i Göteborg och som loppisfantast av rang och inbiten bokmal finns det gott om ämnen för småprat i trapphusen.

Jag följer med Inger en kort stund efter lunchen. På Västergatan 13 träffar vi en dam som ger Inger beröm. Jag blir glad över att få uppleva detta möte, det var precis vad Inger pratade om under lunchen. Det gjorde min dag!

Anna-Lena Molin
Marknadsansvarig på Ernst Rosén